شرکت های دانش بنیان میتوانند در 30 سرفصل، از خدمات مشاوره کسب و کار بهره‌مند شده و با مشاوران خبره مشورت نمایند.

مقدمه

آشنایی با قوانین کار و تجارت، بیمه، ملاحظات مالیاتی، حسابداری، تبعات حقوقی قراردادهای تجاری، اصول تیم‌سازی، مدیریت فناوری، توسعه کسب و کار، بازاریابی، فروش و... از جمله نیازهای اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تجاری‌سازی و توسعه فناوری است. لذا آگاهی و مشاوره توسط خبرگان هر حوزه برای بنگاه‌های اقتصادی لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد.هم‌چنین درخواست‌های مکرر شرکت‌های دانش‌بنیان پیرامون معرفی مشاوران آگاه و توانمند، ضرورت این امر را بیشتر می‌کند. در همین راستا مشاوره در حوزه‌های مختلف تجاری‌سازی و کسب و کار در قالب پیشخوان مشاوره با حمایت معاونت علمی  فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌گردد.

ماده 1- سرفصل‌های خدمات مشاوره و هیأت‌های حل اختلاف

 

1-     ارجاع کار و معاملات دولتی (مناقصات)

-         مشاوره برای تهیه‌ی پیشنهادهای بهتر و برنده‌شدن در مناقصات و دیگر رقابتهای ارجاع‌کار

-         بررسی و راه‌حل اختلافات شرکتها و کارفرمایان در امور مناقصات و ارجاع‌کار

-         رفع ابهام قواعد و الزامات اجرایی ارجاع‌ کار(مناقصه و خرید خدمات مشاوره)

-         نکات اجرایی در ارزیابی کیفی شخصیت و توانایی شرکتهای دانش‌بنیان

-         نکات اجرایی در ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهادها و محصولات شرکتهای دانش‌بنیان

-         الزامات قراردادهای دولتی و تغییرات، الحاقات و متمم‌ها در قراردادهای دولتی

 

2-     استراتژی و توسعه کسب و کار

-         تحلیل فرصت ها و تهدیدهای اثرگذار بر سازمان و مقایسه با نقاط ضعف و قوت داخلی

-         تحلیل ریسک و انتخاب راهکارها و برنامه های مقابله با آن ها

-         مشاوره انجام برنامه‌ریزی‌های استراتژیک جهت توسعه در حوزه‌های مختف کسب‌وکار

-         تصمیم‌گیری‌های مدیریتی نسبت به تغییر و تحولات داخلی یا محیط کسب‌وکار

-         طراحی و انتخاب انواع مدل‌های کسب و کار برای شرکت‎های دانش‌بنیان

 

3-     بازاریابی و فروش

-         تحلیل جذابیت‌های بازارهای هدف

-         تحلیل و تعیین استراتژی‌های بازاریابی، تبلیغات وفروش

-         مشاوره پیرامون طراحی و توسعۀ کمی وکیفی کانال‌های فروش

-         شناسایی و نحوه تهیۀ ابزارها و چاشنی‌های فروش

-         مدیریت و سامان‌دهی به امور توسعۀ بازار شرکت‌ها

-         مشاوره در مورد برندسازی و تعیین ارزش برند شرکت

-         مشاوره در رابطه با پیشبرد امور ارتباط با مشتریان

 

 

4-     تامین مالی و سرمایه پذیری

-         آشنایی با مکانیزم‌های تأمین مالی در کشور

-         شناسایی و انتخاب مناسب‌ترین مسیرهای تأمین مالی برای شرکت

-         اصلاح ساختار سازمانی و سایر پیشنیازها جهت آمادگی برای جذب منابع مالی و افزایش شانس موفقیت آن

 

5-     حقوقی

-         حقوق قرادادها و مشاوره در زمینه نحوه نگارش و ویرایش قراردادهای تجاری

-         مشاوره انواع اسناد تجاری و نکات مرتبط با آن (نظیر چک، سفته، ضمانت‌نامه‌ها و ...)

-         مشاوره قانون تجارت و دعاوی تجاری

-         مشاوره در زمینه ثبت تغییرات اساسنامه و هیأت مدیره و ...

 

6-     گمرک و واردات

-         مشاوره و راهنمایی نحوه دریافت معافیت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای شرکت های دانش بنیان

-         مشاوره نحوه اخذ کارت بازرگانی

-         مشاوره مجوز های لازم برای واردات و چگونگی دریافت آنها

-         مشاوره چگونگی تکمیل اظهارنامه یا پروانه گمرکی کالاهای وارداتی و فرایند انجام واردات

-         مشاوره استفاده از پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران

 

7-     مالیاتی

-         معرفی انواع سیستم های مالیاتی، نرخ ها و آیین نامه های مرتبط

-         مشاوره تهیه صورت های مالی

-         مشاوره گزارش های فصلی و ارزش افزوده

-         مشاوره تنظیم اظهارنامه مالیاتی

-         مشاوره حل اختلاف با ممیزان مالیاتی

 

8-     مدیریت و ساختار سازمانی

-         شناخت انواع ساختارهای سازمانی و الزامات استفاده از هر یک

-         طراحی و ایجاد ساختار سازمانی مناسب شرکت

-         مدیریت و نحوه نظارت و ارزیابی بر خط تولید، کنترل کیفیت، انبارداری

-         حل چالش‌های مدیریتی مدیران و مشاوره در تصمیمات مدیریتی

 

9-     منابع انسانی و آسیب شناسی

-         تحلیل و طراحی شغل

-         مدیریت برنامه ها و پروژه‌های آموزش وتوسعه منابع انسانی در شرکت‌ها

-         شناسایی ویژگی‌های غیر فنی نیروهای جدید و مورد نیاز شرکت

-         انتخاب، مصاحبه و ارزیابی افراد و جذب نیروی انسانی جدید

-         تشکیل تیم‌های کاری و رفع چالش‌های مرتبط

-         کار تیمی و افزایش اثربخشی تیم‌های کاری در سازمان

-         ارزیابی و تحلیل تیپ شخصیتی افراد شرکت و انجام تست‌های ارزیابی تیپ شخصیتی و تحلیل آن‌ها

 

10-  بیمه تامین اجتماعی

-         مشاوره در زمینه پرداخت حق بیمه، نرخ‌ها و تعرفه‌های بیمه و نرم افزارهای مرتبط

-         مشاوره جهت تنظیم لایحه کاهش جرایم عدم پرداخت حق بیمه، اعتراضات و آیین‌نامه‌ها

-         مفاصاحساب، تعرفه‌ها و میزان حق بیمه قراردادهای تجاری و پژوهشی

-         بیمه بیکاری و بازنشستگی

 

11-  تحقیقات بازار

-         مشاوره در خصوص برآورد عرضه و تقاضای محصولات در بازار هدف

-         تحلیل شرایط محیطی (محیط کلان، محیط رقابتی، محیط درون سازمانی)

-         مشاوره بخش بندی بازار (بخش بندی، بازار هدف، تعیین جایگاه برند)

 

12-  استقرار در مراکز رشد و پارک‌ها

-         شرایط و ضوابط عمومی پذیرش و استقرار در پارک‎ها و مراکز رشد

-         تسهیلات قابل ارائه برای شرکت و هسته های فناور مستقر شده از سوی پارک‌ها و مراکز رشد

-         مشاوره در خصوص چگونگی تغییر وضعیت از پیش رشد به رشد

-         مشاوره در زمینه نحوه ورود به پارک پس از گذراندن دوره استقرار در مرکز رشد

 

13-  مشاوره استقرار در فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی استان تهران

-         ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی استان تهران

-         مراحل پذیرش و فرایندهای مورد نیاز برای استقرار

-         مشاوره جهت انتخاب مناسب‌ترین فضای استقرار باتوجه به وضعیت شرکت دانش‌بنیان

 

14-  مشاوره ورود به بورس و فرابورس

-         مشاوره در مورد مزایای پذیرش در بورس و فرابورس برای شرکت‌ها

-         تفاوت در پذیرش بین بورس و فرابورس

-         نحوه و شرایط پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس

-         نحوه انتقال شرکت ازفرا بورس به بورس

 

 

 

15-  مشاوره قیمت گذاری محصول

-         مدل‌ها و استراتژی های قیمت گذاری در محصولات جدید

-         رویکردهای قیمت گذاری محصولات در بازارهای مختلف

-         نقش ارزش گذاری فناوری در تعیین قیمت فروش

-         انتخاب مدل قیمت گذاری محصول بر اساس شرایط شرکت، نوع محصول و شرایط رقابت

 

 

16-  مشاوره دیجیتال مارکتینگ

-         چگونگی فروش ویزیتوری محصولات؛

 -      مولفه های مهم در بررسی بازار رقبا؛

-         چگونگی کار با شبکه های پخش و فروشگاه های زنجیره و بزرگ.

 

 

17-  روابط عمومی و مدیریت ارتباط با مشتری

-         ارتباط مستقیم و فرد به فرد با مشتریان حتی با وجود میلیون­ها مشتری

-         درک بهتر نیازمندی­های مشتری و تهیه­ آن­ها

-         دستاوردهای حاصل شده از جمله بهبود و تسریع خدمات و سرویس دهی به مشتری

-         رضایتمندی و جلب نظر مشتری

 

 

18-  ایستگاه مشاوره فنی

-         پیشخوان مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

-         (مشاوره «توسعه فنی محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات» در زمینه نرم‌افزارهای سازمانی، نرم‌افزارهای خدمات، نرم‌افزارهای بانکی، کسب‌وکارهای آنلاین، پلتفرم‌های توزیع محتوا، سامانه‌های هوشمند، خط و زبان فارسی، رایانش ابری، سکوهای نرم‌افزاری، امنیت، بازی‌های رایانه‌ای و شبیه‌سازه ها و ... به شرکت‌های متقاضی ارائه می گردد.)

-         نرم‌افزارهای سازمانی

-         نرم‌افزارهای خدمات

-         نرم‌افزارهای بانکی

-         کسب‌وکارهای آنلاین

-         پلتفرم‌های توزیع محتوا

-         سامانه‌های هوشمند

-         خط و زبان فارسی

-         رایانش ابری

-         سکوهای نرم‌افزاری

-         امنیت

-         بازی‌های رایانه‌ای و شبیه‌سازها

 

 

19-  اخذ پروانه بهداشت از اداره کل تجهیزات

-         اخذ پروانه بهداشت از اداره کل دارو و مواد مخدر

-         اخذ پروانه بهداشت از اداره کل فرآوردهای غذایی، آرایشی و بهداشتی

-         اخذ پروانه بهداشت از اداره کل فرآوردهای طبیعی، سنتی و مکمل

 

 

20-  مشاوره حقوق بین الملل

-         حقوق تجارت بین الملل(شامل معاملات تجاری بین الملل و اسناد تجاری بین الملل)

-         قوانین مرتبط با حقوق بین الملل

-         قوانین مرتبط با حقوق مالکیت فکری.

 

21-  استراتژی صادرات

-         تحلیل فرصت ها و تهدیدهای اثرگذار بر سازمان و مقایسه با نقاط ضعف و قوت داخلی سازمان برای ورود به بازار صادرات

-         تحلیل ریسک‌های بازار صادرات و انتخاب راهکارها و برنامه های مقابله با آن ها

-         مشاوره انجام برنامه‌ریزی‌های استراتژیک صادراتی جهت توسعه در حوزه‌های مختف کسب‌وکار

-         تصمیم‌گیری‌های مدیریتی نسبت به تغییر و تحولات داخلی یا محیط کسب‌وکار بین الملل

-         طراحی و انتخاب انواع مدل‌های کسب و کار بین الملل جهت صادرات محصولات برای شرکت‎های دانش‌بنیان.

 

 

22-  تحقیقات بازار بین الملل

-         مشاوره در خصوص برآورد عرضه و تقاضای محصولات در بازار بین الملل

-         تحلیل شرایط محیطی بین الملل (محیط کلان، محیط رقابتی، محیط درون سازمانی)

-         مشاوره بخش بندی بازار (بخش بندی، بازار هدف، تعیین جایگاه برند)

 

23-  بازاریابی بین الملل

-         انتخاب بازار هدف

-         برند سازی بین الملل

-         روش های تحلیل بازار های بین الملل

-         مفاد و صدور پیش فاکتور برای بازار های بین المللی

-         آغاز فعالیت صادرات

 

24-  اصول و فنون مذاکرات و مکاتبات تجاری بین الملل

-         مفهموم تعارض و مدیریت تعارض

-         برنامه ریزی برای مزاکره بین الملل

-         انواع مزاکره های بین الملل

-         تصمیم گیری در مزاکره

-         رفتار شناسی در مزاکره

-         چالش های ارتباط در مزاکره

-         مهارت اراعه شفاهی و تنظیم گزارش

-         مزاکره چند جانبه

-         پیام های غیر کلامی و زبانی بدن در مزاکره بین الملل

-         و...

 

25-  نقل و انتقالات ارزی

-         شرایط و مدارک لازم برای ارسال حوالجات ارزی صادره

-         نواع حوالجات ارزی

-         شـرایط و مقـررات حـوالجات صـادره ارزی

-         بخش‌های مهم در تکمیل فرم‌ها

 

26-  حمل و نقل بین الملل

-         روش های پرداخت بین المللی

-         ارایه مشاوره در زمینه آخرین تغییرات و مصوبات قوانین گمرکی کشور جهت حمل و نقل محصول؛

-         ارایه مشاوره در حوزه روال صادرات، حمل و نقل، ترخیص از گمرک مقصد و پیش نیازهای ارسال محصولات؛

-         ارایه مشاوره در حوزه معافیت ها و ممنوعیت های گمرکی و قوانین مربوط به شرکت های دانش بنیان؛

-         سایرمشاورهای حمل و نقل بین الملل با حوزه صادرات و واردات بسته به نیاز کارفرما.

 

 

27-  مشاوره بازرگانی بین الملل و فرآیند های صادرات

-         روش‌های تحویل کالاهای صادراتی

-         قوانین و مقررات مرتبط با صادرات

-         معرفی منابع اطلاعاتی معتبر در بازارهای هدف صادراتی

-         شناسایی مقدماتی بازارهای هدف

-         بررسی ترکیب واردات و صادرات کشورهای مختلف

 

28-  مشاوره مالکیت فکری

-         روش ثبت مالکیت فکری داخلی و  بین الملل

-         ثبت برند و لوگو بین الملل

-         جستجو تحلیل و استفاده از محتوای پتنت

 

 

29-  مشاوره روش های مذاکره با سرمایه گذار

-          تعیین میزان سرمایه گذاری و میزان برگشت سرمایه، نقطه سر به سر و زمان سود دهی

-         نحوه انتخاب سرمایه گذار و VC ها جهت ارائه محصول

-         استراتژی توسعه محصول و چشم انداز سال های آتی

-         مدلهای همکاری با سرمایه گذار

-         نحوه ارائه به سرمایه گزار

-         نکات کلیدی جهت جذب سرمایه

-         ریسک ها و راه حل ها

 

 

30-  مشاوره اخذ پروانه ساخت از اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی

-         ثبت اطلاعات شرکت و ناظرفنی در سامانه TTACسازمان غذا و دارو.

-         ثبت در سامانهIMED اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی.

-         پروسه ثبت محصول مورد نظر در درختچه تولید سامانهIMED اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی.

-         مشاوره جهت تهیه فایل فنی

-         مشاوره جهت دریافت ایران کد

-         مشاوره جهت دریافت گواهی ثبت برند

-         مشاوره جهت پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی  

 

ماده 2- مدل حمایتی

الف) هر شرکت می‌تواند در یک سال از تعداد 25جلسه مشاوره (بصورت حضوری یا تلفنی یا مجازی یا مکاتبه‌ای) و تا سقف 50 میلیون ریال استفاده نماید. همچنین سقف استفاده از خدمات هر یک از سرفصل‌های ذکر شده در ماده 1، حداکثر برابر با 10 جلسه تا سقف 20 میلیون ریال در هر سال می‌باشد.

ب) برای استفاده از هر یک از سرفصل‌های هیأت‌ حل اختلاف نیز هر شرکت می‌تواند در سال 2 مرتبه تا سقف 20،000،000 ریال درخواست خدمت نماید.

ماده 3 –شرایط دریافت حمایت

شرکت‌های دانش بنیان جهت ثبت درخواست به سامانه الکترونیکی به سامانه  bizservices.ir مراجعه می‌نمایند. پس از تکمیل درخواست سایر هماهنگی‌های لازم از طریق موسسه صورت خواهدگرفت.

تبصره 1- درخواست‌های بیش از سقف حمایتی تعیین‌شده در ماده 2، تنها با پرداخت هزینه‌های مشاوره از سوی شرکت‌های متقاضی امکانپذیر است.

تبصره 2- مبنای محاسبات برای هر جلسه معادل یک ساعت درنظر گرفته می‎شود. همچنین جلسات مشاوره مکاتبه‌ای براساس زمان صرف شده توسط مشاور محاسبه خواهدگردید.

تبصره 3- پس از ثبت درخواست شرکت و تنظیم جلسه مشاوره از سوی موسسه، در صورت انصراف شرکت موظف است تا 48 ساعت قبل از تشکیل جلسه (حضوری، تلفنی، مجازی) مراتب را به موسسه اعلام نماید. در غیر این صورت انصراف از درخواست موجب کسر از اعتبار درنظر گرفته شده ذیل ماده 2 می‌گردد. همچنین در صورت عدم حضور شرکت در جلسه مشاوره حضوری یا عدم تماس نماینده شرکت در موعد مقرر جلسه مشاوره تلفنی و مجازی، به اندازه دو جلسه از اعتبار شرکت کسر خواهد گردید.

تبصره 4- موسسه در قبال نتایج حاصل از جلسات مشاوره و سایر تعاملات احتمالی فیمابین شرکت و مشاور، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.